Penggunaan Tiktok Dalam Pendidikan Informal Dan Manfaatnya Bagi Mahasiswa Fakultas Dakwah Dan Komunikasi UIN Sumatera Utara

Authors

  • Ezra Muharrifah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fadilla Hafizah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Faradiba Shaliha Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Husnia Amro Br Sinaga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Irma Oktavia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Azmi Fauzizah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Keywords:

TikTok, Student, Informal Education

Abstract

TikTok has become a popular platform among students, including those at the Faculty of Da'wah and Communication at UIN North Sumatra, for use in informal educational contexts. This research aims to investigate how TikTok is used as an informal educational tool by students at the faculty. The research method used is a case study with a qualitative skills, and broaden horizons about da'wah and communication in contemporary contexts.Benefits include facilitating independent learning, building informal learning communities, and promoting creativityamong students.

References

Amelia Nurmala Sari. Fadilah Aulia Laifatul. Peran Tiktok dalam Meningkatkan Soft Skill Mahasiswa untuk Persiapan Masuk ke Dunia Kerja. Surabaya : Seminar Nasional

Anggito, Albi & Setiawan, John. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak Publisher

Destiwati Rista, Nadya B Cut. 2018. Pola Komunikasi Virtual Grub Percakapan Komunikanitas Hamur di Media Sosial Line. Jurnal Manajemen Komunikasi. (1) (2). 35-36

Edi, Fandi Rosi Sarwo. 2016. Teori Wawancara Psikodiagnostik. Yogyakarta: Leutikaprio

Firamadina, Fadhlizha Izzati Rinanda dan Hetty Krisnani. (2020). Perilaku Generasi Z Terhadap Penggunaan Media Sosial TikTok: Tiktok sebagai Media Edukasi dan Aktivisme. Share: Social Work Jurnal. (10) (2), 199-200

Friska, Isdinah, Sopingi dan Anggia Listyaningrum. (2023). Media Sosial TikTok sebagai Sumber Belajar Informal bagi Orang Dewasa. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan. (3) (4), 346

Hermawan, Sigit & Amirullah. 2015. Metode Penelitian Bisnis Pendekatan Kuantitatif & Kualitatif. Malang: Media Nusa Creative

Oktaviana Hermalia, Setiawan Hayun, dkk. 2022. Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Pola Belajar Mahasiswa. Jurnal Dimensi. (2) (1).

Priansa Donni Juni. 2017. Komunikasi Pemasaran Terpadu. Bandung : Pustaka Setia

Suharsimi, Arikunto. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Yusuf B, Muhtar Iqbal Nur, Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok Terhadap Perilaku Mahasiswa di Universitas. Jurnal of Art, Humanity&Social Studies. (3) (2). 229

Downloads

Published

2024-07-03

How to Cite

Ezra Muharrifah, Fadilla Hafizah, Faradiba Shaliha, Husnia Amro Br Sinaga, Irma Oktavia, & Nur Azmi Fauzizah. (2024). Penggunaan Tiktok Dalam Pendidikan Informal Dan Manfaatnya Bagi Mahasiswa Fakultas Dakwah Dan Komunikasi UIN Sumatera Utara. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Sosial Politik, 2(1), 1–5. Retrieved from https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jiksp/article/view/1185